minimale afstand vliegveld en no flight zone

Richard Zimnik

New Member
Lid geworden
19 jun 2017
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
76
Locatie
Drachtstercompagnie
Normaal als ik binnen een ctr gebied ga vliegen met een inspire-1 krijg ik een waarschuwing dat ik toestemming moet vragen. Geen enkel probleem, toestemming van de luchthavenmeester is er en ik krijg een nummer voor deblokering, echter is er een absolute grens vanaf het vliegveld waar echt niet gevlogen mag worden en hoeveel meter is dat.

Richard
 
Normaal als ik binnen een ctr gebied ga vliegen met een inspire-1 krijg ik een waarschuwing dat ik toestemming moet vragen. Geen enkel probleem, toestemming van de luchthavenmeester is er en ik krijg een nummer voor deblokering, echter is er een absolute grens vanaf het vliegveld waar echt niet gevlogen mag worden en hoeveel meter is dat.

Richard

Dag Richard,

Wellicht heb je iets aan deze kaart van DJI m.b.t. de locatie van verschillende type NFZ's, waaronder de niet-unlockable zone waar jij ongetwijfeld op doelt.

Mag ik vragen om welke locatie het precies gaat? En, weet je zeker dat het een CTR van een groot civiel/militair vliegveld betreft i.p.v. een kleinschalig vliegveldje én ongecontroleerd luchtruim?

In geval van het tweede geldt inderdaad een minimale afstand van 3km van het Airport Reference point, tenzij expliciete toestemming van afstemming van/ met de desbetreffende havenmeester heeft plaatsgevonden.

Als het daadwerkelijk een CTR betreft (van vliegvelden als Schiphol, R'dam, Groningen, Maastricht, Eindhoven, Volkel, Gilze-Rijen, Woensdrecht, etc. etc.) gaat de door jou omschreven 'vlieger' helaas niet op. Vliegen met een drone binnen een CTR is binnen de volledige omvang van deze CTR verboden en strafbaar. Dit geldt praktisch voor elk soort gebruik, of het nu de hobbyist, een ROC-Light houder of een volwaardige ROC houder betreft. In theorie zijn er uitzonderingen mogelijk voor volledig ROC houders die beschikken over de juiste ontheffing(en), omschreven procedures en aanvullende ingangseisen, en daarnaast afdoende en goedgekeurde mitigerende maatregelen treffen.

In de praktijk blijkt het vooralsnog echter ook voor volledig ROC houders praktisch ondoenlijk (lees: onwerkbaar) om ergens binnen dergelijke CTR's te opereren.
 
Drachtstercompagnie, ligt binnen 3 km van vliegveld Drachten.
In dit geval, volgens mij geen probleem. Gebruik je gezonde verstand !
upload_2017-6-19_16-57-57.png
 
Dat vermoedde ik al, geen CTR dus en ook geen niet-unlockable zone. Goedkeuring en afstemming van de havenmeester, en het eventueel unlocken van de Authorization Zone bij DJI, zou moeten volstaan.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Binnen de DJI app (na de update) wil de drone niet eens meer starten. DJI heeft voormalig vliegveld Valkenburg bij Katwijk aan Zee in de app staan als No Fly zone (Foutje natuurlijk). De Dutch Drone Company is daar gevestigd en tijden het praktijkvliegen (buiten) gingen alledrie de Inspire's niet de lucht in!
 
Normaal als ik binnen een ctr gebied ga vliegen met een inspire-1 krijg ik een waarschuwing dat ik toestemming moet vragen. Geen enkel probleem, toestemming van de luchthavenmeester is er en ik krijg een nummer voor deblokering, echter is er een absolute grens vanaf het vliegveld waar echt niet gevlogen mag worden en hoeveel meter is dat.
Richard
Zou de luchthavenmeester zelf niet het best deze vraag (moeten) kunnen beantwoorden?
 
... DJI heeft voormalig vliegveld Valkenburg bij Katwijk aan Zee in de app staan als No Fly zone (Foutje natuurlijk). ...
Valkenburg staat nog steeds als een zweefvliegveld op de officiële kaart, dus in die zin geen foutje natuurlijk. Verder is dat net zo ongecontroleerd als Drachten, dus zou het wel unlockable moeten zijn, lijkt me.