Phantom 2 Hoogspanning/masten

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

gijskwaad

Member
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
34
Waarderingsscore
4
Punten
8
Leeftijd
22
Locatie
Arnhem
Hallo ik heb een vraag:

Ik heb een dji phantom 2 vision+, tot hoeverre is het belangrijk om uit te buurt te blijven van radio masten etc? En hoe ver moet ik er vandaan blijven?

Alvast bedankt! Groetjes Gijs


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ha Gijs,

Goede vraag. Zowel hoogspanningsmasten als GSM masten en radio straalzenders kunnen interfereren met het radiosignaal van je drone. Zeker bij de P2V+, die gebruik maakt van wifi signalen (versterkt via de range extender), kan de drone van slag raken als je te dicht in de buurt komt van zo'n storingsbron. Het is echter lastig om te zeggen hoeveel afstand je precies moet aanhouden: een GSM mast bijvoorbeeld geeft straling af rondom, terwijl een straalzender een heel intense gerichte bundel afgeeft. Maar ik zou toch zeker 150 meter afstand aanhouden van radiomasten, hoogspanningslijnen, et cetera. (en zorg er ook voor dat de drone binnen line of sight blijft, want als het contact verbroken raakt, en de drone komt in een rechte lijn terugvliegen, dan is het wel zo fijn als er geen obstakel in de weg staat...)

Groetjes Wiebe
 
... en vergeet in dat verband zeker de bovenleiding van treinen niet ...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik heb onlangs nog met m'n Inspire redelijk dichtbij (lees: <8m) van een radiomast gevlogen, op een hoogte van 50m daar waar de hoogste antenne zich op 38m AGL bevond. Van te voren in het antenneregister opgezocht welke antenne's aanwezig waren, op welke hoogte, in welke richting deze opereren en op welke frequentie. Geen enkele frequentie die zich exact op mijn 2.4Ghz band bevond, maar wel een aantal die in de buurt kwamen. Een zendmast werkt in veel opzichten net als een zaklamp, met een relatief sterke bundel direct horizontaal vanuit de bron welke richting de boven- en onderzijde langzaam afzwakt. Zeker in directe nabijheid van zo'n mast geldt dat de sterkte van het signaal op de grond slechts een fractie is van het signaal op de hoogte van de antenne zelf.

Het betrof een voorgeprogrammeerde vlucht maar desalniettemin geen enkele visueel of fysiek signaal ontvangen waaruit bleek dat het signaal is verstoord. Neemt niet weg dat het enigszins spannnend was ;).