Easyjet en drone in handbagage

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jurgen Kramer

Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
119
Waarderingsscore
21
Punten
18
Leeftijd
50
Heeft iemand al eens zijn drone meegenomen met een vlucht van easyjet? Ik kan op hun site nergens iets vinden over drones in handbagage.
Woensdag a.s. vertrek ik naar Italië met Easyjet vanaf schiphol en ben van plan mijn DJI Mavic Pro + accessoires mee te nemen. Alvast bedankt voor de reactie.
 
Op tijd (14 dagen voordien bij TUI) vermelden. Ik kreeg 'm niet mee (4 dagen voordien gebeld) Veiligheids regels ivm de batterijen zeiden ze me . Dat moest eerst onderzocht worden. Ze zeiden me wel dat ik het kon proberen, maar niet zeker was dat de drone mee zou mogen en er geen bewaring voorzien was (Brussel) (bestemming: Punta Cana)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
 
Hmmm.....ok. Ik heb ondertussen ook met schiphol gebeld, en daar geven ze aan dat de drone bij de controle net zo behandeld wordt als een laptop. Als je op de site van Easyjet kijkt vind je wel een lijst van gevaarlijke items. Het lijkt er op dat het bij verschillende instanties niet duidelijk is wat wel en/of niet mee mag. Bedankt voor je reactie.

Hieronder nog even de voorwaarden voor bagage wat batterijen betreft:

Elektronische apparaten die op lithium batterijen werken Lithium-ion-batterijen voor draagbare (met inbegrip van medische) elektronische apparaten, met een Wh-classificatie van meer dan 100 Wh maar niet meer dan 160 Wh. Alleen voor draagbare medische elektronische apparaten, lithium-metaalbatterijen met een lithiumgehalte van meer dan 2 g maar niet meer dan 8 g.


Handbagage ✓


Ruimbagage


Extra lithium batterijen Lithium-ion-batterijen voor draagbare (met inbegrip van medische) elektronische apparaten, met een Wh-classificatie van meer dan 100 Wh maar niet meer dan 160 Wh. Alleen voor draagbare medische elektronische apparaten, lithium-metaalbatterijen met een lithiumgehalte van meer dan 2 g maar niet meer dan 8 g. Maximaal twee reservebatterijen mogen in de handbagage worden vervoerd. Deze batterijen moeten individueel worden beschermd om kortsluiting te voorkomen.


Handbagage

Ruimbagage

Draagbare elektronische apparaten (inclusief medische hulpmiddelen) die lithium-metaal of lithium-ion-cellen of -batterijen bevatten zoals horloges, rekenmachines, camera's, mobiele telefoons, laptopcomputers, camcorders, etc., indien door passagiers of de bemanning vervoerd voor persoonlijk gebruik. Batterijen mogen niet meer dan 2 g bedragen voor lithium-metaalbatterijen en 100 Wh voor lithium-ion-batterijen.


Handbagage

Ruimbagage

Alle reservebatterijen met inbegrip van lithium-metaal of lithium-ion-cellen of -batterijen, mogen alleen als handbagage worden vervoerd. Deze batterijen moeten individueel worden beschermd om kortsluiting te voorkomen.


Handbagage

Ruimbagage

Draagbare elektronische apparaten met lekvrije batterijen, mogen maximaal 12 V en maximaal 100 Wh zijn. Een maximum van 2 reservebatterijen mag worden vervoerd.


Handbagage

Ruimbagage

Bron: Gevaarlijke Goederen | easyJet

Ik heb even de specificaties opgezocht van de batterij van de Mavic Pro (bron DJI Mavic Pro Intelligent Flight Batterij Kopen?):
Capaciteit 3830 mAh
Voltage 11.4 V
Batterij Type LiPo 3S
Watt uur 43.6 Wh
Batterij gewicht Rond de 240 g
Operating Temperatuur 5° to 40° C

Er wordt niet expliciet over Lithuim polymeer (LiPo) batterijen gesproken, maar als je dit allemaal leest mag ik de batterij gewoon meenemen, toch?.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer thuis en ik heb geen problemen gehad. Mooie beelden in Italië gemaakt. Drone werd op Schiphol als laptop, smartphone, etc... behandeld. In Italië op de luchthaven Malpensa (Milaan) keken ze wel eerst wat vreemd op maar ook daar geen problemen.