Phantom 4 Pro DJI P4P: high wind warning en 'gimbalschokjes' in video

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.916
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Ik heb nu een paar vluchten uitgevoerd met de DJI Phantom 4 Pro, en ben tegen deze onregelmatigheden aangelopen:

- Bij een vlucht waarbij er amper wind stond - het was nagenoeg windstil - kreeg ik toch een 'high wind warning'. Deze kon ik wel wegklikken en verder was er niets vreemds te bemerken, maar toch.
- bij het bekijken van de videobeelden die ik op deze windstille avond maakte bemerkte ik een paar haperingen in de video, die volgens mij ter herleiden zijn naar kortdurende bewegingen van de gimbal. De schokjes zijn amper waarneembaar maar irritant genoeg om je shot te verkrachten.

Nu las ik op het DJI forum dat ik niet de enige ben met deze klachten. Dat is ergens wel weer een geruststelling. Ik ben echter benieuwd naar ervaringen van Nederlandse/Belgische P4P bezitters.
 
Hallo Wiebe,
- Die windwaarschuwing valt mij eigenlijk al niet meer op. Ik hecht meer waarde aan de weerberichten en maak ook gebruik van de app UAV Forecast.
- Voor zover ik weet heb ik geen last van die gimbalschokjes. Ik heb daar volgens mij al iets over gezien op YouTube en bij controle had ik de instelling al goed staan. Bij de instelling van de Gimbal heb je onder advanced een keuze mogelijkheid : Lock Gimbal When Capture.
Hieronder een filmpje op YouTube wat hier in het begin wat aandacht aan besteed.
Ik weet niet helemaal zeker of dit gaat over jouw probleem.
Nu kan het ook zijn, dat ik wat minder eisen stel aan mijn filmpjes of dat ik als amateur minder snel deze dingen zie, dan jij die er beroepsmatig mee bezig is.
Een timmerman ziet immers ook veel eerder dat iets scheef is, dan een hobbyist.
 
HalloWiebe, dat de P4P snel 'high wind velocity" aangeeft is mij ook al opgevallen. Gewoon wegklikken tenzij het écht te winderig is natuurlijk. Wat de gimbalschokjes betreft, had ik ook last van en omdat mijn camera nog andere mankementen had (wiebelend beeld, zie elders in dit forum) heb ik mijn P4P onder garantie laten herstellen. Het cameradeel werd volledig vervangen en alles werkt nu prima.
 
Gelukkig ben ik dus niet de enige, ik kom van een Phantom 4 en kende deze meldingen dus ook niet maar vond het wel al aardig irritant worden. Kun je deze meldingen misschien ook ergens uitzetten? Ik heb nog niet zoveel kunnen vliegen met de P4P vanwege het weer de afgelopen dagen dus ben benieuwd hoe hij verder bevalt.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb nu een paar vluchten uitgevoerd met de DJI Phantom 4 Pro, en ben tegen deze onregelmatigheden aangelopen:

- Bij een vlucht waarbij er amper wind stond - het was nagenoeg windstil - kreeg ik toch een 'high wind warning'. Deze kon ik wel wegklikken en verder was er niets vreemds te bemerken, maar toch.
- bij het bekijken van de videobeelden die ik op deze windstille avond maakte bemerkte ik een paar haperingen in de video, die volgens mij ter herleiden zijn naar kortdurende bewegingen van de gimbal. De schokjes zijn amper waarneembaar maar irritant genoeg om je shot te verkrachten.

Nu las ik op het DJI forum dat ik niet de enige ben met deze klachten. Dat is ergens wel weer een geruststelling. Ik ben echter benieuwd naar ervaringen van Nederlandse/Belgische P4P bezitters.

Hallo Wiebe,

Hele tijd niets meer gelezen,zijn de problemen opgelost in de 4 Pro.
 
Tijd voor een update inderdaad! Die gimbalschokjes waren eigenlijk vrij snel verdwenen, volgens mij met de eerste firmware update die ik installeerde na het plaatsen van mijn bericht. Maar ik krijg nog steeds vaak high wind warnings, alhoewel het systeem iets minder gevoelig lijkt te zijn hiervoor. Maar ik negeer ze gewoon, want in de praktijk is er niets aan de hand en merk je ook niets van de wind.