Commercieel vliegen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Knistros

New Member
Lid geworden
16 jun 2017
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
22
Locatie
Rosmalen
Ik ben van plan om commercieel te gaan vliegen. Weet iemand welke opleiding, certificaten, leeftijd je nodig hebt?

Gr.
Knistros
 
Ik ben van plan om commercieel te gaan vliegen. Weet iemand welke opleiding, certificaten, leeftijd je nodig hebt?

Gr.
Knistros
Hoi, tik in Google even ROC light. Dan ga je veel info vinden

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Is ROC light niet dat je maar ongeveer 60 meter hoog mag?
 
Klopt Falco!

Na wat te hebben gezocht kwam ik erachter dat je min. 18 moet zijn om überhaupt een opleiding te mogen volgen. Dan komt er nog bij dat je een paar duizend euro armer bent nadien.
Toch iets te hoog gegrepen
 
Als je het zo interessant vindt dan moet je de topics even opzoeken over de ROC opleidingscentra die drone opleidingen gaan opnemen in hun aanbod. Misschien wat voor je als beroepsonderwijs?

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Vergeet ook niet dat wanneer je je Drone hebt geregistreerd, dat je altijd met deze Drone beroepsmatig vliegt en niet meer hobbymatig! Daarom een tweede Drone aangeschaft (ongeregistreerd)
 
Vergeet ook niet dat wanneer je je Drone hebt geregistreerd, dat je altijd met deze Drone beroepsmatig vliegt en niet meer hobbymatig! Daarom een tweede Drone aangeschaft (ongeregistreerd)
Bedoel je hiermee dat je geen foto's mag maken met de drone die je hebt geregistreerd als je het niet doet vanuit een opdrachtgever?
 
Ik heb gehoord op de cursus zodra je Drone staat geregistreerd je alleen en altijd beroepsmatig vliegt.
Twijfel? Mail naar het ILT
 
Vergeet ook niet dat wanneer je je Drone hebt geregistreerd, dat je altijd met deze Drone beroepsmatig vliegt en niet meer hobbymatig! Daarom een tweede Drone aangeschaft (ongeregistreerd)

Maar hoe zit dat met je oefen/trainingsuren? Mag je die dan ook niet met de geregistreerde drone doen?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
In principe oefen/training doe je voordat je alles gaat halen. Je kunt pas een Drone registreren als je eerst je theorie hebt gedaan en het ligt ook nog aan de verzekering of je ook een praktijk certificaat moet halen.
 
Je moet ook ook nog 18 jaar zijn om een Drone te kunnen registreren.
 
  • Leuk
Waarderingen: pmenheere
Bedenk goed voordat je je Drone gaat registreren. Het is duur, bewerkelijk en wat ga je voor een opdracht rekenen.
 
In principe oefen/training doe je voordat je alles gaat halen. Je kunt pas een Drone registreren als je eerst je theorie hebt gedaan en het ligt ook nog aan de verzekering of je ook een praktijk certificaat moet halen.

Ja klopt, maar daar dat wil niet betekenen dat je daarna niet meer hoeft te oefenen toch?



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Oefenen etc. doe je na registratie beroepsmatig. Als je thuis controle krijgt van het ILT, moet je je logboek laten zien. Bij Dji zit dit in de controller database en dan kun je niet zeggen dat je aan het oefenen bent geweest. Je moet je dus aan de regels houden: niet hoger dan 50m, 50 meter van mensen af etc.etc.etc.
 
Vergeet ook niet dat wanneer je je Drone hebt geregistreerd, dat je altijd met deze Drone beroepsmatig vliegt en niet meer hobbymatig! Daarom een tweede Drone aangeschaft (ongeregistreerd)
Klopt niet helemaal.
Een drone registreren maakt deze nog geen beroepsmatige drone. Registreren mag ook met drones die voor de hobby en privégebruik zijn. Bron: Moet ik mijn drone registreren? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Hobby drone registeren
Vliegt u als hobby met een drone? Dan hoeft u de drone niet te registreren. Het mag wel. Registratie kan helpen wanneer u uw drone kwijtraakt.

Een ROC(-light) is wat anders en meer onduidelijk. Zelfs als je belt met IL&T krijg je wisselende antwoorden of naast zakelijk gebruik je drone nog wel of niet privé gebruikt mag worden. Toen ik dit de laatste keer vroeg (ik belde eigenlijk om een PH-nummer aan te vragen) vertelde de dame aan de lijn mij dat ze het niet wist en werd ik later teruggebeld door een inspecteur en die zei dat privé-vluchten gewoon nog mogen, zolang ik mij dan uiteraard aan de wetgeving houdt die geldt voor privégebruik. Een beetje zoals een race-auto die op het circuit rijdt, maar ook op de openbare weg. Zo lang men voor beide situaties maar aan de wetgeving voldoet die voor die situatie geldt (verkeersregels (dus op de openbare weg een andere snelheid dan op het circuit bijvoorbeeld), juiste papieren, eisen waaraan het voertuig voldoet, etc.). En dat klinkt ook veel logischer, want zelfs een vrachtwagenchauffeur mag zijn vrachtwagen naast zijn werk ook voor privé-ritten gebruiken (als het zijn eigen wagen is), mits hij zich maar houdt aan de wetgeving. Dus waarom zou dat met een drone dan niet mogen? Bovendien wordt binnenkort zeer waarschijnlijk toch de regelgeving voor ROC-light en privé gelijk getrokken wat betreft hoogte, afstand, obstakels, etc.
Dat is althans wettelijk, hoe je verzekering ermee omgaat als er bij privé-vluchten wat mis gaat weet ik niet.

En wat ook al is gezegd: bewijs jij (of IL&T) maar eens dat je niet bezig was met oefenen, of proberen mooie foto's te maken die je later wilt verkopen voor op ansichtkaarten, posters, wanddecoratie, etc. (dus niet direct in opdracht). Zo lang je dan aan de wetgeving van het ROC(-light) voldoet is dat niet te bewijzen.

Zelf wilde ik ook een ROC-light nemen, maar heb alleen nog maar mijn drone geregistreerd. Het aanvragen van het ROC-light doe ik toch nog maar even niet. Onder andere vanwege toch iets te vage/onduidelijke regels m.b.t. privé gebruik (wat nog niet de grootste belemmering is) en omdat ik nog niet zeker weet of ik het wel terug ga verdienen. Die eenmalige kosten van de vergunning zelf zijn het probleem niet (ik heb een DJI Mavic, dus hoef in principe geen duur theoriecertificaat), maar de jaarlijks terugkerende kosten van de verzekering (minstens zo'n €200,- per jaar) leggen de lat wel wat hoger! Het is leuk de optie te kunnen bieden om drone-beelden te gebruiken, maar als ik niet weet of ik er wel klanten voor krijg... ik wacht nog wel even.
 
Oefenen etc. doe je na registratie beroepsmatig. Als je thuis controle krijgt van het ILT, moet je je logboek laten zien. Bij Dji zit dit in de controller database en dan kun je niet zeggen dat je aan het oefenen bent geweest. Je moet je dus aan de regels houden: niet hoger dan 50m, 50 meter van mensen af etc.etc.etc.

Met een ROC-light ben je niet verplicht een logboek bij te houden... en over het commercieel vliegen en je ontheffing bij je hebben en het hobbymatig vliegen met een geregistreerd toestel zijn al meerdere woorden hier op het forum geschreven. Even zoeken dus..