Vandaag was ik bij een voorlichtingsbijeenkomst bij IL&T in Hoofddorp. Ik kende het onderscheid al tussen Hobby, ROC-Light en ROC. Hobby vliegers vliegen recreatief als hobby maar niet voor een derde. Vliegers met ROC of ROC-Light werken -volgens de IL&T voorlichter- in opdracht voor een derde. Er blijkt echter nog een andere groep door IL&T onderscheden te worden: "Mensen die voor een eigen bedrijf of voor zichzelf vliegen".
Na wat zoekwerk vond ik op de website van IL&T hier het volgende:
"Ontheffingen van het verbod om beroepsmatig voor eigen bedrijf te vliegen zonder RPA-L en zonder S-BVL (dus niet voor derden) zijn ook mogelijk wanneer men zich kan houden aan de regels die horen bij het gebruik onder een ROC-light. Dit proces start met het inschrijven van de betreffende Drone met een maximale massa tot 1 of tot 4 kg in het luchtvaartuigregister."
Wat ik daarnaast opmaakte uit de uitleg en de slides van de Senior IL&T inspecteur:
Als je voor jezelf of voor het eigen bedrijf met een drone vliegt dan hoeft dat niet recreatief te zijn maar hoeft het ook niet voor een derde te zijn. In dat geval hoef je geen ROC-Light of ROC vergunning te hebben maar moet je wel aan de regels houden die voor resp ROC-Light of ROC gelden. Als je meer doet dan met ROC-Light mag, dan moet je je aan de regels voor ROC houden. Je moet als je voor jezelf of voor jouw bedrijf (dus niet in opdracht van een derde) vliegt wel beschikken over een aantal officiële documenten.
Als je ervoor kiest dat je alleen voor het eigen bedrijf onder ROC-Light regels gaat vliegen dan moet je een Bewijs van Inschrijving, een Ontheffing voor Bewijs van Luchtvaardigheid, Ontheffing voor RPA-L en een Zakelijke WA verzekering (incl. kaping) hebben. ROC-Light vergunning zelf (incl wat je daarvoor verder nodig hebt) is echter niet nodig voor IL&T. Het kan zijn dat de verzekeraar wel een ROC-Light eist. Behalve de tijd en moeite om de ROC-L formulieren in te vullen scheelt dit 234 Euro eenmalig op de Total Cost of Ownership during Total Lifecycle.
Als je ervoor kiest dat je alleen voor het eigen bedrijf onder ROC regels gaat vliegen dan moet je een Bewijs van Inschrijving, een Speciaal Bewijs van Luchtvaardigheid, volledige RPA-L opleiding, Zakelijke WA verzekering (incl. kaping) en een Operationeel Handbook te hebben. ROC vergunning zelf (incl wat je daarvoor verder nodig hebt) is echter niet nodig voor IL&T. Het kan zijn dat de verzekeraar wel een ROC eist. Dit scheelt 1875 Euro eenmalig voor de ROC vergunning plus de kosten voor de periodieke Medische Keuringen die vereist worden voor ROC plus de kosten voor (verlenging van) de speciale/extra bevoegdheden die aangevraagd kunnen worden bij een ROC. Bij elkaar zo maar een paar duizend euro besparing of Total Cost of Ownership during Total Lifecycle.
Ik zal nog even bij IL&T checken of ik het goed begrepen/verwoord heb.
Na wat zoekwerk vond ik op de website van IL&T hier het volgende:
"Ontheffingen van het verbod om beroepsmatig voor eigen bedrijf te vliegen zonder RPA-L en zonder S-BVL (dus niet voor derden) zijn ook mogelijk wanneer men zich kan houden aan de regels die horen bij het gebruik onder een ROC-light. Dit proces start met het inschrijven van de betreffende Drone met een maximale massa tot 1 of tot 4 kg in het luchtvaartuigregister."
Wat ik daarnaast opmaakte uit de uitleg en de slides van de Senior IL&T inspecteur:
Als je voor jezelf of voor het eigen bedrijf met een drone vliegt dan hoeft dat niet recreatief te zijn maar hoeft het ook niet voor een derde te zijn. In dat geval hoef je geen ROC-Light of ROC vergunning te hebben maar moet je wel aan de regels houden die voor resp ROC-Light of ROC gelden. Als je meer doet dan met ROC-Light mag, dan moet je je aan de regels voor ROC houden. Je moet als je voor jezelf of voor jouw bedrijf (dus niet in opdracht van een derde) vliegt wel beschikken over een aantal officiële documenten.
Als je ervoor kiest dat je alleen voor het eigen bedrijf onder ROC-Light regels gaat vliegen dan moet je een Bewijs van Inschrijving, een Ontheffing voor Bewijs van Luchtvaardigheid, Ontheffing voor RPA-L en een Zakelijke WA verzekering (incl. kaping) hebben. ROC-Light vergunning zelf (incl wat je daarvoor verder nodig hebt) is echter niet nodig voor IL&T. Het kan zijn dat de verzekeraar wel een ROC-Light eist. Behalve de tijd en moeite om de ROC-L formulieren in te vullen scheelt dit 234 Euro eenmalig op de Total Cost of Ownership during Total Lifecycle.
Als je ervoor kiest dat je alleen voor het eigen bedrijf onder ROC regels gaat vliegen dan moet je een Bewijs van Inschrijving, een Speciaal Bewijs van Luchtvaardigheid, volledige RPA-L opleiding, Zakelijke WA verzekering (incl. kaping) en een Operationeel Handbook te hebben. ROC vergunning zelf (incl wat je daarvoor verder nodig hebt) is echter niet nodig voor IL&T. Het kan zijn dat de verzekeraar wel een ROC eist. Dit scheelt 1875 Euro eenmalig voor de ROC vergunning plus de kosten voor de periodieke Medische Keuringen die vereist worden voor ROC plus de kosten voor (verlenging van) de speciale/extra bevoegdheden die aangevraagd kunnen worden bij een ROC. Bij elkaar zo maar een paar duizend euro besparing of Total Cost of Ownership during Total Lifecycle.
Ik zal nog even bij IL&T checken of ik het goed begrepen/verwoord heb.