Phantom 3 Std/4K Batterij opladen in (stilstaande) auto

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Paul Kruijssen

New Member
Lid geworden
22 feb 2017
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
64
Locatie
Biezenmortel (NB)
Ik ben benieuwd of iemand weet/uit kan rekenen hoe lang je stroom kunt tappen van je accu om batterijen te laden (Phantom 3) zonder dat de motor aan staat?

Kun je zo zonder probleem 1 of meerdere batterijen laden?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Op je accu staat hoeveel Ah (Ampère - uur) capaciteit die heeft. Ga er voor het gemak maar van uit dat je twee keer zoveel capaciteit in je auto-accu wilt hebben dan de capaciteit aan drone batterijen die je wilt laden.

Mijn motor-accu is maar 10Ah (10.000mAh), dus daar zou ik het niet mee willen wagen.
Maar uit de 60 Ah van mijn auto-accu zou je toch een vier of vijf drone accu's van 5.000mAh moeten kunnen laden en daarna nog starten.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Dank je Eric-Jan! Ik begrijp dat dit een klein zoektochtje wordt naar de capaciteit van mijn Accu van mijn Volvo XC60 Diesel versus de benodigde spanning van de lipo-batterij van mijn drone...


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Diesels hebben meestal wel een lekkere "dikke" accu
Ik zie er een te koop staan voor een XC60 D5 AWD van 74Ah. Daar kun je dus gerust met afgeschakeld motor een paar P3 accu's mee laden.
Overigens had ik die "veiligheidsfactor" van 2 geïntroduceerd, niet alleen omdat je genoeg capaciteit wilt overhouden om te starten, maar omdat laadapparatuur ook altijd nog een bepaald rendement <100% heeft. Dus om 5.000 mAh in een batterij te stoppen, moet je meer dan dat in de lader stoppen. Misschien 6.000mAh, of zo. Misschien wel 7.500, ik weet het niet precies.
Maar als gezegd: met zo'n dikke accu in je auto kan Ernie gauw wat fout gaan.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik laad mijn drone accu's meestal op met een 12-230V inverter en de gewone acculader. Dat gaat echter alleen goed als de motor draait, anders is de spanning aan de ingang te laag en doet de inverter het niet goed. Ergo: ik laad de accu's op lange draaidagen met veel vluchten voornamelijk op tijdens het verplaatsen van locatie A naar locatie B.
 
Ik heb een lader voor in de sigaretten aansteker, heeft iemand hier ervaring mee? Vraag me af of de standaard kabels die aangesloten zitten wel voldoende dik zijn. De tip van de lader wordt namelijk behoorlijk warm en durf het eigenlijk niet aan.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb een lader voor in de sigaretten aansteker, heeft iemand hier ervaring mee? Vraag me af of de standaard kabels die aangesloten zitten wel voldoende dik zijn. De tip van de lader wordt namelijk behoorlijk warm en durf het eigenlijk niet aan

Ik beschik ook over zo'n lader, en de tip wordt inderdaad behoorlijk heet. Op zich moet zo'n aansluiting daar tegen kunnen, want de elektrische sigarettenaansteker waarvoor de aansluiting bedoeld is wordt ook erg heet.. Het kan helpen om wat contactspray in de aansluiting te sprayen, zodat de elektrische weerstand zo klein mogelijk wordt.
 
Jij gebruikt hem dus standaard? Thx

Niet in mijn huidige auto, want om de een of andere reden blijft de stekker van de DJI autoadapter niet goed zitten, die van mijn 230V inverter wel. En die trekt nog veel meer stroom kan ik je vertellen, dus dat zit wel snor. Maar het werkt alleen goed als de motor loopt.