Aanbevolen Instellingen voor de Mavic Pro

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Net als bij de andere DJI drones kan je voor een Mavic allerlei parameters instellen. In dit Topic stel ik voor dat we wat instellingen voor de Mavic met elkaar delen en hier ook bespreken waarom die instellingen aanbevolen worden. Voor de mensen die professionele ogende videos met een Mavic willen gaan maken en die nabewerking in FCPX of Adobe Premiere willen doen heb ik een aantal youtube video's en websites bekeken.

De cinematografen lijken het onderling eens te zijn over het volgende instellingen voor camera beweging:
  1. Automatische Witbalans uit.
  2. Automatische Sluitertijd uit
  3. Rotatie snelheid om verticale as (yaw) beperken
  4. Gimbal snelheid omhoog/omlaag beperken
Als je de Witbalans en/of de Sluitertijd automatisch laat aanpassen tijdens een opname dan zal je de instellingen stapsgewijs (of liever: haperend) zien aanpassen tijdens een videoclip. Als je over een object vliegt dan kan de kleur van dat object hierdoor tijdens de vlucht veranderen als Witbalans of Sluitertijd automatisch worden aangepast. Als je opstijgt in een groen bos en daarna een panorama van een dorpje maakt zal je merken dat de kleuren van de huizen anders zijn als wanneer je opgestegen zou zijn tussen die huizen. Beter lijkt om de Witbalans voor een vlucht op een waarde (bijv. "Cloudy") vast te zetten. De Exposure kan je het beste instellen zodat het lichtste deel van het shot (waarschijnlijk de lucht) er goed uit ziet. De onderbelichting die je dan mogelijk op de grond krijgt, kan je er tijdens post production gemakkelijk weer uithalen. Als je het andersom doet dan wordt de lucht of andere lichtere objecten overbelicht en dat krijg je er in post production niet altijd meer uit.

Als je de linker stick tijdens een video opname maximaal zijwaarts beweegt dan kan je de horizontale beweging op het FPV scherm (en de opname) niet met het oog bijhouden. De pan gaat te snel. Ja, je kan natuurlijk de stick wat minder drastisch bewegen maar da's moeilijk. Wat je zou kunnen doen is (bij de stick instellingen) de Yaw/Rudder Expo op 0,20 in stellen en de Yaw End Stop op 0,50. Hierdoor wordt de zijwaartse beweging van de linker stick logaritmisch (ofwel in het begin van de stick beweging reageert de drone nog weinig en bij max stick beweging reageert de drone extreem veel). Door de Yaw End Stop op 50 te zetten wordt alleen de helft van exponential uitslag gebruikt en wordt deze keurig uitgesmeerd over de gehele stick uitslag. Met deze instelling maak je nooit meer een te snelle beweging om de verticale as.

Bij de gimbal instelling vind je iets nieuws bij de Mavic: Gimbal Smoothtrack. Als je deze instelt op een waarde tussen 20 en 30 dan reageert de drone vloeiender bij het einde van de gimbal up/down beweging. Als je de gimbal speed dan ook nog op een waarde tussen 20 en 30 instelt dan voorkom je dat de camera te snel omhoog/omlaag beweegt om het beeld nog met het oog te kunnen volgen. Met deze instellingen maak je langzame vloeiende opnames zoals je ze op TV en in de bioscoop ziet.

Ik zal binnenkort een video maken met bovenstaande instellingen en deze hier posten. Daarna mag je zelf oordelen of dit voor cinematische toepassing inderdaad betere resultaten oplevert als de standaard fabrieksinstellingen.
 
Laatst bewerkt:
Net als bij de andere DJI drones kan je voor een Mavic allerlei parameters instellen. In dit Topic stel ik voor dat we wat instellingen voor de Mavic met elkaar delen en hier ook bespreken waarom die instellingen aanbevolen worden. Voor de mensen die professionele ogende videos met een Mavic willen gaan maken en die nabewerking in FCPX of Adobe Premiere willen doen heb ik een aantal youtube video's en websites bekeken.

De cinematografen lijken het onderling eens te zijn over het volgende instellingen voor camera beweging:
  1. Automatische Witbalans uit.
  2. Automatische Sluitertijd uit
  3. Rotatie snelheid om verticale as (yaw) beperken
  4. Gimbal snelheid omhoog/omlaag beperken
Als je de Witbalans en/of de Sluitertijd automatisch laat aanpassen tijdens een opname dan zal je de instellingen stapsgewijs (of liever: haperend) zien aanpassen tijdens een videoclip. Als je over een object vliegt dan kan de kleur van dat object hierdoor tijdens de vlucht veranderen als Witbalans of Sluitertijd automatisch worden aangepast. Als je opstijgt in een groen bos en daarna een panorama van een dorpje maakt zal je merken dat de kleuren van de huizen anders zijn als wanneer je opgestegen zou zijn tussen die huizen. Beter lijkt om de Witbalans voor een vlucht op een waarde (bijv. "Cloudy") vast te zetten. De Exposure kan je het beste instellen zodat het lichtste deel van het shot (waarschijnlijk de lucht) er goed uit ziet. De onderbelichting die je dan mogelijk op de grond krijgt, kan je er tijdens post production gemakkelijk weer uithalen. Als je het andersom doet dan wordt de lucht of andere lichtere objecten overbelicht en dat krijg je er in post production niet altijd meer uit.

Als je de linker stick tijdens een video opname maximaal zijwaarts beweegt dan kan je de horizontale beweging op het FPV scherm (en de opname) niet met het oog bijhouden. De pan gaat te snel. Ja, je kan natuurlijk de stick wat minder drastisch bewegen maar da's lastig consequent. Wat je zou kunnen doen is (bij de stick instellingen) de Yaw Expo op 0,20 in stellen en de Yaw End Stop op 0,50. Hierdoor wordt de zijwaartse beweging van de linker stick logaritmisch (ofwel in het begin van de stick beweging reageert de drone nog weinig en bij max stick beweging reageert de drone extreem veel). Door de Yaw End Stop op 50 te zetten wordt alleen de helft van exponential uitslag gebruikt en wordt deze keurig uitgesmeerd over de gehele stick uitslag. Met deze instelling maak je nooit meer een te snelle beweging om de verticale as.

Bij de gimbal instelling vind je iets nieuws bij de Mavic: Gimbal Smoothtrack. Als je deze instelt op een waarde tussen 20 en 30 dan reageert de drone vloeiender bij het einde van de gimbal up/down beweging. Als je de gimbal speed dan ook nog op een waarde tussen 20 en 30 instelt dan voorkom je dat de camera te snel omhoog/omlaag beweegt om het beeld nog met het oog te kunnen volgen. Met deze instellingen maak je langzame vloeiende opnames zoals je ze op TV en in de bioscoop ziet.

Ik zal binnenkort een video maken met bovenstaande instellingen en deze hier posten. Daarna mag je zelf oordelen of dit voor cinematische toepassing inderdaad betere resultaten oplevert als de standaard fabrieksinstellingen.
Nuttig Jeroen, dank!
 
Als je onderstaande filmpjes hebt bekeken dan heb je de Cinematic basics voor de Mavic -denk ik- redelijk te pakken.

Philip Bloom: DJI Mavic Pro Review Part 1

Casey Farris: Best Mavic Picture & Sharpness Settings

Mathew Williams: DJI Mavic ULTIMATE smooth flying settings and beginner tips

WanderWorx: MavicPro Styles & Profiles:

WanderWorx: MavicPro Color Grading Tutorial in FCPX:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HBX en Bert73
Dank voor de goede tips. Ik kan helaas de functie yaw rudder expo niet vinden en wil dit graag instellen omdat ik hem snel te snel of onregelmatig vind gaan. Wie o wie kan mij helpen dit te binden?
 
Ik zet ook te zoeken naar je juiste instellingen om de snelheid van rond draaien minder snel te laten gaan. Maar ik kom bovenstaande instellingen niet tegen.
De mogelijkheden zijn;exp, sensitivity en gain. Daaronder mode gain, staat op 10, yaw sensitivity staat op 50
 
Ik probeerde wat instellingen aan te passen, waaronder de ruder etc. Echter als ik de waarde van Throttle Up verander van 0.25 in 0.20 en dan naar de Rudder Right ga, springt de Throttle Up weer terug naar 0,25.
Ik heb dat met meer instellingen die ik zodoende niet kan aanpassen.
Is er ergens een centrale instelling die ik eerst nog moet aanpassen voordat ik wijzingen kan maken?
Graag een reactie,
Ton
 
Als ik mij niet vergis, moet de controller en de Drone aanstaan om dit te veranderen en let op de punt tussen de waardes, volgens mij moet dat een komma zijn.
 
@vayreda Ik heb de waardes geprobeerd te veranderen, zowel met punt als met komma. Maar elke keer springt het terug op de originele waarde. Ook heb ik verschillende keren een volledige reset van de instellingen gedaan, maar niets helpt.
 
Ben op dit moment aan het werk, dus geen Drone. Maar ik heb dit ook gehad, dus ik kom bij je terug
 
Nog even met mij: probeer eens met je vinger de lijn te bewegen (afbeelding met kruis en stippeltjes) totdat je de gewenste waarde ziet veranderen.