1080p 60fps vs 2.7 k 30 fps

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Erwin

Active Member
Lid geworden
2 nov 2016
Berichten
100
Waarderingsscore
41
Punten
28
Leeftijd
30
Locatie
Leersum
Hoi,

Ik ben nu een dik half jaar aan het vliegen met mn phantom 3 adv. Tot nu toe steeds de beelden in 1080p 60 fps gemaakt..Maar nog steeds vraag ik mij af wat nou mooiere resultaten geeft .. 1080p of 2.7 k met de helft minder fps ..
Weet iemand daar t beste antwoord op? m.v.g
 
Hoi Erwin,

Het hangt er een beetje vanaf waar je prioriteit ligt. Als je beelden in een zo hoog mogelijke resolutie wilt maken, dan doe je er verstandig aan om in 2.7k te filmen. Hierdoor krijg je meer details in je video's en zul je ook zien dat het beeld wat scherper is. Zelfs als je in de montage uiteindelijk exporteert naar 1080p HD dan zul je zien dat het beeld scherper oogt dan wanneer je in 1080p hebt gefilmd.

Die hogere framerate van 60p is soms ook wel weer fijn. Dan kun je delen van de video in slow motion afspelen, zonder dat je op het oog haperend beeld krijgt. Zelfs als de de beelden met een factor 2 vertraagt dan houd je nog altijd 30 fps over, en dat is voldoende voor vloeiende video playback. Vroeger was 25 fps zeg maar de minimum framerate, maar op YouTube zie je vaak dat 30 fps als minimum wordt aangehouden.

Het is dus niet een kwestie van 'beter' of 'slechter', maar meer de vraag wat voor jou het belangrijkst is: resolutie of framerate. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om altijd in 2.7k te filmen, bij 30 fps. Weliswaar zit er dan geen goede slow-motion kwaliteit in, maar de vraag is hoe vaak je dat nou eigenlijk gebruikt.

Succes!
Wiebe
 
Nog wat aanvullende info mbt framerates.
Het is niet zo dat vroeger 25fps het minimum was en nu 30fps het minimum. 25 fps en 30fps zijn twee verschillende technieken. Amerika en Japan hadden het NTSC systeem en Europa het PAL systeem. NTSC heeft 30 (eigenlijk 29,97) fps en PAL 25 fps. In het DVD tijdperk was dit heel onhandig. Met de eerste PAL DVD spelers kon je bv geen NTSC DVD afspelen. Nu in het youtube-tijdperk is dat niet meer relevant. Toch kan het wel tot problemen leiden.

Om het niet ingewikkelder te maken dan nodig moet je 2 dingen hierbij onthouden:
1) Zorg dat de fps in je montage tijdlijn overeenkomt met de fps van je drone beelden. Dus als je filmt met 25 fps dan moet je tijdlijn ook zijn ingesteld op 25 fps.
2a) HEEL BELANGRIJK!! Als je in opdracht van iemand anders vliegt vraag dan ALTIJD of je 25 of 30 fps moet gebruiken. Als je drone beelden 30 fps zijn en de andere camera's staan ingesteld op 25 fps dan zien de drone beelden er schokkerig uit.
2b) Als je zelf met meerdere camera's filmt (bv. ook grondcamera's) zorg dan ook dat alle camera's dezelfde fps hebben.

Voor de volledigheid:
- Alle DJI spullen staan standaard, uit fabriek op NTSC ingesteld. (Bij mij heb ik alles omgezet naar PAL)
- Wij leven in een van oorsprong PAL gebied. Dus als je met een professional samenwerkt dan zal hij in 9 van de 10 gevallen 25 fps materiaal willen ontvangen.

Verder klopt de info van Wiebe. Een seconde bevat (in NTSC) 30 frames. Dus als je 60 frames filmt dan kun je het 50% heel mooi slowmotion afspelen. Voor drone beelden is dat alleen relevant als je veel beweging zou filmen (bv. een stunt van een biker die een salto maakt). Maar voor algemene hoge drone beelden is dat zonde van je data en voegt niks toe. 2,7K is een leuke middenweg tussen 4k en gewoon HD.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Groetjes, Michiel
 
  • Leuk
Waarderingen: Yvonnemavic
Dank beiden! Zeer duidelijke reacties .Het zal voor mij zeker afhangen vd situaties waar ik film, maar ik zal nu zeker vaker gebruik gaan maken van de 2.7 k!
 
Bij mijn GDU Byrd maakt het wel degelijk uit of ik in 30 fps of 60 fps (resp 25 s50 fps) opneem, ook als ik een filmpje zonder slow-motion maak. Met name bij een yaw beweging is de film veel schokkeriger wanneer ik op de lagere fps stand heb opgenomen, dan wanneer ik in de hogere fps stand heb opgenomen.
Ik vermoed dat dat met de datacompressie te maken heeft, waarbij bij grote verschillen tussen twee opeenvolgende frames het "tussen frame" gebruikt kan worden om een betere "gok" per pixel te maken.

Maar goed, dat is met een hele specifieke drone met eigen camera en bijbehorende software, dus dat hoeft bij jou niet van toepassing te zijn. Andere ervaring met drone camera's heb ik nog niet ;)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie