Q500 Q500 valt spontaan uit de lucht...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Rob Dijkstra

New Member
Lid geworden
9 feb 2017
Berichten
12
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
63
Locatie
westervoort
Hallo, ik heb een Yuneec Q500 4K die spontaan uit de lucht gevallen is (vanaf ongeveer 30 meter hoogte). Volgens Yuneec is het te wijten aan een compass warning die ik genegeerd zou hebben. Ik vermoed een totale power faillure (vanwege het feit dat de camera - die in opname stond - het beeld afbrak VOOR de val). Yuneec zegt nu dat ik geen garantie heb en dat in dit geval de drone geen noodlanding had moeten proberen te maken. Ik betwijfel of dat rechtsgeldig is... mijn concrete vraag: mag een drone die een compass warning geeft neerstorten of moet die wel degelijk een noodlanding trachten te maken (dit lijkt mij redelijk aannemelijk - anders wordt iedere drone een potentieel dodelijk object)?
Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen.

Vriendelijke groet, Rob Dijkstra
 
  • Leuk
Waarderingen: Johan merks
Hallo Rob, vervelend dat je drone zomaar uit de lucht is gevallen! Heb je het toestel en de zender nog in je bezit? Het is namelijk mogelijk om de flight logs te downloaden, zodat je deze nader kunt bestuderen. Hoe dat gaat wordt o.a. in deze video getoond.

Het feit dat je camera de val niet heeft opgenomen zegt niet zoveel. Vaak zal bij een crash het laatste stukje video niet weggeschreven worden, als de accu los schiet door de valpartij. Dat zegt dus niet zoveel.

Een compass error kan wel voor heel onvoorspelbaar gedrag zorgen. Ik heb dat wel eens meegemaakt met een DJI Phantom, de drone werd toen zo goed als onbestuurbaar en zeilde schuin vliegend een sloot in.

Het is dus even de vraag wat er precies in die flight logs staat. Misschien schijnen die meer licht op de zaak. Anders wordt het toch jouw woord tegen dat van hen. Je zou ook nog kunnen kijken of de dealer een rol kan spelen, die moet immers een deugdelijk product leveren.
 
Staat er geen flightdata op de SD card in de controller die aan kan tonen wat het echte probleem was?

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
helaas heb ik die meegegeven aan de dealer. Ik heb gevraagd of ze een backup wilden maken maar dat is niet gebeurt. Ik had het natuurlijk zelf moeten doen... stom...
Yuneec beweerd gewoon: compass warning genegeerd - geen garantie... bewijs is niet geleverd. Ik heb er wel diverse keren om gevraagd...
 
Hallo Rob, vervelend dat je drone zomaar uit de lucht is gevallen! Heb je het toestel en de zender nog in je bezit? Het is namelijk mogelijk om de flight logs te downloaden, zodat je deze nader kunt bestuderen. Hoe dat gaat wordt o.a. in deze video getoond.

Het feit dat je camera de val niet heeft opgenomen zegt niet zoveel. Vaak zal bij een crash het laatste stukje video niet weggeschreven worden, als de accu los schiet door de valpartij. Dat zegt dus niet zoveel.

Een compass error kan wel voor heel onvoorspelbaar gedrag zorgen. Ik heb dat wel eens meegemaakt met een DJI Phantom, de drone werd toen zo goed als onbestuurbaar en zeilde schuin vliegend een sloot in.

Het is dus even de vraag wat er precies in die flight logs staat. Misschien schijnen die meer licht op de zaak. Anders wordt het toch jouw woord tegen dat van hen. Je zou ook nog kunnen kijken of de dealer een rol kan spelen, die moet immers een deugdelijk product leveren.
Je was me net voor... maar dan wel wat uitgebreider in je antwoord

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Dank voor je reactie. De drone en controller zijn dus naar Yuneec gegaan en ik zit zonder bewijs. Stom van me... Wat er wel gebeurde: de opname stopte VOOR de drone begon te vallen. De opname was weliswaar corrupt maar kon ik herstellen (de camera heeft een autofunctie daarvoor: bij de volgedne keer aanzetten worden de bestanden automatisch gefinaliseerd en zijn ze zichtbaar). Dat de opname stopte is voor mij het bewijs dat er gewoon een power faillure was. Yuneec heeft op mijn veelvuldige verzoek om bewijs totaal niet gereageerd, mijn dealer noemt het chantage als ik zeg dat ik drie-en-een-halve maand onderzoeksduur wel erg lang vind bij iets waar je niet echt hoeft te kijken waar de fout zit.... Buikpijn krijg ik ervan...
 
Wat ik heel graag wil weten: wat zou een serieuze drone moeten doen bij een compass warning? Volgens mijn dealer hoeft er dan geen noodlandingsprocedure ingezet te worden. Het ding mag dan gewoon ter plekke uitschakelen.... Gewoon tijdens de vlucht... Dat is toch gek? Daarmee wordt een drone een potentieel gevaar voor alles wat er zich onder bevindt. Ik geloof er ook niets van maar ik kan het niet zo goed vinden in de specs etc.
 
Misschien heb je hier wel een punt waar nog niet goed over nagedacht is. Misschien het juridisch loket eens raadplegen?

Verzonden met mijn X1030X en de Dronepilots.nl app
 
Daar ben ik al mee bezig... lastig is dat de dealer geen lid is van de geschillencommissie en je dan als consument dus gelijk een procedure moet starten. Ik moet zeggen dat ik van de betreffende dealer eigenlijk wel wat meer fatsoen had verwacht. Op het moment dat je geld komt uitgeven is het allemaal mooi en prachtig, maar op het moment dat je terugkomt voor een stukje service is het allemaal opeens een ander verhaal...
Eigenlijk verdienen dit soort dealers dat we allemaal alleen nog online gaan kopen. Want toegevoegde waarde is wel een heel dun begrip geworden. En als je dan zegt dat je hier werk van gaat maken worden er termen als 'chantage' genoemd... ik dacht persoonlijk dat de juiste consumentenrecht was... ;-)
 
Wat ik heel graag wil weten: wat zou een serieuze drone moeten doen bij een compass warning? Volgens mijn dealer hoeft er dan geen noodlandingsprocedure ingezet te worden. Het ding mag dan gewoon ter plekke uitschakelen.... Gewoon tijdens de vlucht... Dat is toch gek? Daarmee wordt een drone een potentieel gevaar voor alles wat er zich onder bevindt. Ik geloof er ook niets van maar ik kan het niet zo goed vinden in de specs etc.

Helaas komen dit soort dingen voor, en je kan er niets tegen doen. Dit is iets wat je altijd in je achterhoofd moet houden. Drones kunnen omlaag komen, ook al zou dat niet de bedoeling moeten zijn. Dat zal denk ik ook de reden zijn waarom je niet boven mensen en gebouwen enzo mag vliegen. Ik heb het zelf helaas ook meegemaakt. Helemaal niets aan het handje, drone vloog helemaal super, en opeens zonder enige aanleiding stortte het ding neer. Gelukkig in een lege akker. Maanden lang ben ik ermee bezig geweest ivm garantie etc. Uiteindelijk heeft de dealer van ellende maar mijn geld terug gegeven. Erg netjes van hem, want op DJI hoefde ik, en de dealer toendertijd niet te rekenen.
Als er tijdens het vliegen iets met het compas gebeurd, kun je daar weinig tegen doen denk ik. Een noodlanding kan lastig zijn als de drone zijn compas nodig heeft om zich te orienteren. Gelukkig zie ik nu al drones op de markt die bijvoorbeeld een dubbel compas etc hebben, voor het geval dat 1 faalt.
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd hoe dit is afgelopen...

Als Yuneec beweerd dat een kompas error is genegeerd zou je je kunnen afvragen of de firmware niet het opstijgen had moeten blokkeren?
 
Deze ervari g heb ik ook bij apm als de battery verkeerd ingesteld staat gaat hij de failsafe in en als jumper een op het boord nog zit gaat hij e erst16 meter om hoog de motoren schakelen dan uit. Dit komt om dat de pilot extra 5 volt krijg. van de elc's dus ook heel vreemd dat een failsafe zo werkt

Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
Dat zal denk ik ook de reden zijn waarom je niet boven mensen en gebouwen enzo mag vliegen
Telt zeker mee, maar de hoofdreden is privacy en het verstoren van de rust.

Wat ik heel graag wil weten: wat zou een serieuze drone moeten doen bij een compass warning? Volgens mijn dealer hoeft er dan geen noodlandingsprocedure ingezet te worden. Het ding mag dan gewoon ter plekke uitschakelen.... Gewoon tijdens de vlucht... Dat is toch gek? Daarmee wordt een drone een potentieel gevaar voor alles wat er zich onder bevindt. Ik geloof er ook niets van maar ik kan het niet zo goed vinden in de specs etc.
De ultimate fail safe is compleet uitschakelen. De redenering daarbij is dat een vallende drone minder gevaarlijk is dan een drone die ongecontroleerd vliegt (met dus draaiende propellers).
Of die ultimate fail safe moet worden ingezet in dit geval? Ik ben van mening van niet, omdat best rustig dalend geland kan worden met alleen een autolevel functie ingeschakeld. Maar dat is mijn mening. Anderen (Yuneec?) zullen misschien de veiligheid van (personen in) de omgeving laten prevaleren en opteren voor de baksteen methode.
Probleem is dat compass nodig is voor position hold, naast uiteraard de GPS. Want als een positie afwijking geconstateerd wordt, moet je niet alleen weten hoever je moet vliegen om terug te komen op het beoogde punt, maar ook de richting. Vandaar dat ik zeg "met alleen een autolevel functie ingeschakeld", want dan zal de drone proberen "vlak" te blijven vliegen, wat neer komt op in de zelfde richting met langzaamaan afnemende snelheid doorvliegen. Als dat in de fail safe gecombineerd wordt met 45% throttle, o.i.d., dan zal een semi-beheersde daling ingezet worden. Ja, dan draaien de props nog en is het pad niet gecontroleerd, maar dan heb je in ieder geval nog de tijd en mogelijkheid om bijvoorbeeld een Attitude vliegmodus te selecteren en alsnog gecontroleerd verder te vliegen / landen.