Phantom 4 crash - battery failure?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Greenwave

Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
57
Waarderingsscore
33
Punten
18
Leeftijd
62
Locatie
België
Website
vimeo.com
Hallo, ik heb een Phantom 4, heb er bijna 150 vluchten op zitten en wil volgende ervaring met jullie delen: Gisteren mijn eerste crash gehad (in struikgewas, dus schade valt gelukkig best mee). Kort na het opstijgen kreeg ik een foutmelding 'BROKEN BATTERY CELL' "Kan voorlopig geen kwaad" dacht ik (verkeerd:mad:), ik had tenslotte nog drie werkende cellen en het batterijniveau gaf nog ongeveer 80% aan. Een vijftal minuten later viel de PH4 pardoes uit de lucht, het batterijniveau gaf toen nog méér dan 50% aan. Ik vloog gewoon rustig in atti-mode. De camera nam toen video op en het videobeeld stopte terwijl de PH4 nog in de lucht hing, vlak boven de plek waar hij neerkwam, wat vermoedelijk wijst op een plotse stroomonderbreking door batterijfalen. Die batterij was al 70 keer opgeladen. Na de crash heb ik het voor de eerste keer tot 8% ontladen. Nadien met dezelfde batterij nog drie vluchten gemaakt boven een weiland met hoog (en mals) gras, zonder enig probleem, noch foutmelding. Alle opmerkingen zijn welkom.
 
Hallo, ik heb een Phantom 4, heb er bijna 150 vluchten op zitten en wil volgende ervaring met jullie delen: Gisteren mijn eerste crash gehad (in struikgewas, dus schade valt gelukkig best mee). Kort na het opstijgen kreeg ik een foutmelding 'BROKEN BATTERY CELL' "Kan voorlopig geen kwaad" dacht ik (verkeerd:mad:), ik had tenslotte nog drie werkende cellen en het batterijniveau gaf nog ongeveer 80% aan. Een vijftal minuten later viel de PH4 pardoes uit de lucht, het batterijniveau gaf toen nog méér dan 50% aan. Ik vloog gewoon rustig in atti-mode. De camera nam toen video op en het videobeeld stopte terwijl de PH4 nog in de lucht hing, vlak boven de plek waar hij neerkwam, wat vermoedelijk wijst op een plotse stroomonderbreking door batterijfalen. Die batterij was al 70 keer opgeladen. Na de crash heb ik het voor de eerste keer tot 8% ontladen. Nadien met dezelfde batterij nog drie vluchten gemaakt boven een weiland met hoog (en mals) gras, zonder enig probleem, noch foutmelding. Alle opmerkingen zijn welkom.

Dat is eng, ik lift graag mee op je bericht en ben heel benieuwd wie hier meer over kan vertellen. Ik vlieg met mijn Ph4 alleen in de bergen en veel boven fjorden. Dat zou hij niet overleven dus hoop ik op een gepaste reactie. Succes Greenwave
 
Dat is eng, ik lift graag mee op je bericht en ben heel benieuwd wie hier meer over kan vertellen. Ik vlieg met mijn Ph4 alleen in de bergen en veel boven fjorden. Dat zou hij niet overleven dus hoop ik op een gepaste reactie. Succes Greenwave
Inderdaad, best eng en het heeft mijn vertrouwen in de PH4 wel een knauw gegeven. Even voor de panne hing hij over een rivier!
 
Inderdaad, best eng en het heeft mijn vertrouwen in de PH4 wel een knauw gegeven. Even voor de panne hing hij over een rivier!

Ik ging gisterenavond naar bed, zoals iedere avond, maar toen dacht ik het volgende. Het moment dat de storing werd weergegeven op je controller, zou je op dat moment nog genoeg prik hebben om terig naar de start positie te vliegen?
 
Ik ging gisterenavond naar bed, zoals iedere avond, maar toen dacht ik het volgende. Het moment dat de storing werd weergegeven op je controller, zou je op dat moment nog genoeg prik hebben om terig naar de start positie te vliegen?
Ik had zeker nog de kans om veilig te landen, ik vloog ongeveer 200 m ver toen ik de melding kreeg en de PH4 crashte pas een vijftal minuten nadien. Na deze ervaring zal ik natuurlijk onmiddellijk landen bij een foutmelding.
 
Ik had zeker nog de kans om veilig te landen, ik vloog ongeveer 200 m ver toen ik de melding kreeg en de PH4 crashte pas een vijftal minuten nadien. Na deze ervaring zal ik natuurlijk onmiddellijk landen bij een foutmelding.

wat een pech, je moet dan een beslissing nemen binnen seconden. Dat is heel moeilijk. Ik weet niet wat ik gedaan had maar ik wens je veel succes. Misschien dat je een "dat" bestandje met vluchtgegevens naar DJI kunt sturen, wie weet......
 
Opzich gek dat hij nog uberhaupt door wilde vliegen gezien er 1 slechte cell was (dus kwam je waarschijnlijk 3.7V te kort).
LiPo batterijen zijn nogal gevoelig voor wat er ook maar mis kan zijn...
Diepontlading, te hoog opladen, schokken, vervorming maar ook een slechte cell kan catastrofale gevolgen hebben!

Ik heb zelf wel wat ervaring met LiPo batterijen vannuit de airsoft en RC wereld.
Maar als ik een accu met een slechte cell tegen kom (waarvan de voltage te veel afwijkt tijdens het laden/ontladen) dan doe ik deze echt wel weg!
Zo heb ik een batterij gehad (3 cells LiPo) waarvan na gebruik de cell voltages te veel afweken ( 3,55 - 3,55 en cell 3 was 3,92 bijvoorbeeld)

Ik zou persoonlijk geen risico nemen en de batterij vervangen...
Is het niet om een volgende crash te voorkomen dan is het wel om een gevaarlijke situatie in de vorm van zelfontbranding te voorkomen.
 
Opzich gek dat hij nog uberhaupt door wilde vliegen gezien er 1 slechte cell was (dus kwam je waarschijnlijk 3.7V te kort).
LiPo batterijen zijn nogal gevoelig voor wat er ook maar mis kan zijn...
Diepontlading, te hoog opladen, schokken, vervorming maar ook een slechte cell kan catastrofale gevolgen hebben!

Ik heb zelf wel wat ervaring met LiPo batterijen vannuit de airsoft en RC wereld.
Maar als ik een accu met een slechte cell tegen kom (waarvan de voltage te veel afwijkt tijdens het laden/ontladen) dan doe ik deze echt wel weg!
Zo heb ik een batterij gehad (3 cells LiPo) waarvan na gebruik de cell voltages te veel afweken ( 3,55 - 3,55 en cell 3 was 3,92 bijvoorbeeld)

Ik zou persoonlijk geen risico nemen en de batterij vervangen...
Is het niet om een volgende crash te voorkomen dan is het wel om een gevaarlijke situatie in de vorm van zelfontbranding te voorkomen.
Dank voor je tip. Ik hou de batterij extra in de gaten en doe weldra nog enkele testvluchten (kost tenslotte ook niet niks zo'n batterij).
 
Ik snap dat zo'n batterij een prijzig ding is, maar hou in gedachte dat een LiPo die al selcht is, wat overigens niet altijd even makkelijk te herkennen is, zonder enige vorm van waarschuwing hevig kan beginnen te fikken!
Ik zeg niet dat het gebeurd, maar de mogelijkheid is er zeker.
Zo'n accu is nog altijd goedkoper dan een nieuwe drone of je keukenblad.

Als tip kan ik je meegeven dat je het best je cell voltage in de gaten kan houden in de app.
Dud daar waar je de voltage per cell kan zien. Ik zou gaan oppassen als de cell voltage tussen de cellen meer dan 0.05V af gaat wijken. (V.B. Cell 1: 3.62 Cell 2: 3.63 Cell 3: 3.72 Cell 4: 3.60
Cell 3 is hier duidelijk niet lekker)
Deze afwijking is vaak niet te zien als de accu volledig is opgeladen, hou daar rekening mee..
 
Naar aanleiding van je nuttige info (waarvoor dank) heb de bewuste batterij even op volgende manier getest: half volgeladen (storage mode) en de motoren even stationair laten draaien: 2 cellen gaven 3,81V aan, een derde cel 3,79V en de vierde 3,78V. Alle cellen bleven groen gekleurd in de DJI app (voor de crash kleurde cel 1 rood en kreeg ik een foutmelding). Met een andere batterij krijg ik ongeveer dezelfde resultaten. Ik heb beide batterijen nu recent al twee keer volledig ontladen (tot zo'n 8 à 10%, verder lukt niet en is ook niet aangewezen geloof ik). Voorheen liet ik de batterij steeds op 30% na een vlucht. Zou het kunnen dat dit de batterij of althans die ene cel tijdelijk wat 'lui' heeft gemaakt waardoor die niet op niveau presteerde?
 
Geen probleem :)

Dat zijn waardes die vrij normaal zijn.
Waar ik het mee heb gemerkt was met mijn 3S (3 cell dus) LiPo die ik gebruik bij het airsoften.
Met opladen was er niets te merken los van het feit dat het lang duurde, met naar storage brengen ook niet. Maar zodra ik de accu een dag had gebruikt was er een verschil van 1 cell met +/- 0.20 V. Dit was dus alleen te zien nadat ik de accu echt gebruikt had! Ook was diezelfde cell met opladen altijd heeeeeul traag en bleef deze achter tov de andere cellen, dus hij ontlaadde en laadde niet even snel als de andere cellen.

Persoonlijk zou ik de accu nu opladen en dan echt gaan vliegen en ondertussen je onderlinge cell voltage in de gaten houden. Blijven deze allemaal vrijwel gelijk dan lijkt het gewoon een intermittent fout te zijn geweest, misschien slecht of vuil contact op de punten waar cell voltage wordt gemeten? Wie zal het zeggen..
 
  • Leuk
Waarderingen: dannyth
Bij een foutmelding van de accu, of welk soort foutmelding dan ook, nooit twijfelen en meteen proberen te landen en kijken wat er mis is. Door vliegen is zeer onverantwoord. Je vliegt immers met een object door de lucht, en daarbij moet je geen enkel risico nemen. Buiten dat is een drone natuurlijk duur genoeg, en zou het erg zonde zijn als hij crasht. Wat al gezegd werd in dit topic is dat je inderdaad heel goed de cel voltages in de gaten moet houden. Waarschijnlijk heeft 1 cel een dip gegeven tijdens het vliegen waardoor de foutmelding kwam. Ik zou de accu eerst doorgrondig testen voordat ik weer de lucht in zou gaan. Het geval van brand of overig falen is helemaal niets geks. Blijf je twijfelen, gewoon een nieuwe accu kopen. Ik snap dat deze veel te duur zijn, maar deze hobby is niet perse goedkoop. Als er iets gebeurd baal je dat je het niet gedaan hebt.
Veel succes ermee!
 
  • Leuk
Waarderingen: anmabo
Bij een foutmelding van de accu, of welk soort foutmelding dan ook, nooit twijfelen en meteen proberen te landen en kijken wat er mis is. Door vliegen is zeer onverantwoord. Je vliegt immers met een object door de lucht, en daarbij moet je geen enkel risico nemen. Buiten dat is een drone natuurlijk duur genoeg, en zou het erg zonde zijn als hij crasht. Wat al gezegd werd in dit topic is dat je inderdaad heel goed de cel voltages in de gaten moet houden. Waarschijnlijk heeft 1 cel een dip gegeven tijdens het vliegen waardoor de foutmelding kwam. Ik zou de accu eerst doorgrondig testen voordat ik weer de lucht in zou gaan. Het geval van brand of overig falen is helemaal niets geks. Blijf je twijfelen, gewoon een nieuwe accu kopen. Ik snap dat deze veel te duur zijn, maar deze hobby is niet perse goedkoop. Als er iets gebeurd baal je dat je het niet gedaan hebt.
Veel succes ermee!
Dank voor je reactie. Sinds het ongeluk let ik véél beter op de toestand van de batterij, met name de voltages voor én tijdens de vlucht. Ook ontlaad ik de batterij om de 3 vluchten bijna volledig (tot 8 à 10%, lager kan niet) . Dit lijkt te helpen, want ondertussen heb ik er met de falende batterij alweer een tiental probleemloze (maar voorzichtige) vluchten op zitten.
 
Ik had vorig jaar september een mij bekende en altijd goed gevlogen dji 2 vision + overgenomen. Deze viel bij de eerste vlucht met de tweede accu spontaan na 25 seconden uit de lucht. Gelukkig in de hei zonder schade. Na opnieuw laden niets aan de hand. Later gebeurde het met de andere accu. Totasl onverwachts en geen peil op te trekken. Onbetrouwbaar dus. Eigenaar heeft hem retour genomen en heb nu een nieuwe 4 pro.

Verzonden met mijn SM-T800 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Charles
Ik heb ook een Lipo met een "brooken cell" melding. Mijn vogeltje weigert met deze Lipo überhaupt te starten, gelukkig maar. Daar ik vaak in koude gebieden zit gebruik ik deze akku als opwarmer in mijn akku verwarmer. Hier werkt hij heel goed en warmt goed op. Als de verwarmer lekker warm is, laat ik een andere akku opwarmen voor ik hem in mijn vogeltje stop.
Mijn vraag: kan ik de "brooken cell" akku voor het opwarmen blijven gebruiken of kan ik brandgevaar krijgen?
33136823445_c6d2c845c4_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je hem blijft gebruiken heb je zeker kans dat je verwarmer ineens veel warmer wordt omdat je LiPo begint te branden..

Nee, ik zou de accu niet meer gebruiken en deze naar het KGA (klein chemisch afval) loket brengen..
 
Ik heb ook een Lipo met een "brooken cell" melding. Mijn vogeltje weigert met deze Lipo überhaupt te starten, gelukkig maar. Daar ik vaak in koude gebieden zit gebruik ik deze akku als opwarmer in mijn akku verwarmer. Hier werkt hij heel goed en warmt goed op. Als de verwarmer lekker warm is, laat ik een andere akku opwarmen voor ik hem in mijn vogeltje stop.
Mijn vraag: kan ik de "brooken cell" akku voor het opwarmen blijven gebruiken of kan ik brandgevaar krijgen?
 
Vandaag wordt de akku ontzorgt. Ai, door het oog van de naald dus ..... wijze les.
 
Wat ook een erg handig hulpmiddel is is healthydrones. Naast veel info over de status van je batterijen wordt er ook veel andere info over je vluchten bijgehouden.


Groeten,
Eric
(Phantom 4)
 
Hallo Broekie, bedankt voor jouw tip, Healthydrones wordt aangeschaft. Het controleren van de batterij(en) voor opstijgen wordt nog wel eens vergeten, dus iets geautomatiseerd is welkom.