Grootte van CTR

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Ik woon in Amstelveen, net onder de bijlmer-vliegroute van/naar Schiphol. Toen ik me af vroeg op hoe hoog de vliegtuigen hier over komen, heb ik eens een tijdje naar Flightradar24 zitten kijken: Boven Ouderkerk aan de Amstel zit men op 300 meter hoogte. Boven mijn huis zitten de vliegtuigen nog op grofweg 230 meter hoogte. Aan de oostkant van het Amsterdamse Bos (hemelsbreed 3 km vanaf de luchthaven) zit men op 120 meter hoogte. Net als men over het ijzeren hek bij de luchthaven Schiphol vliegt, zit men op 50 meter hoogte.

Stelling: Als je met een drone niet hoger dan 50 meter vliegt, dan moet je wel heel erg dicht op een luchthaven of helipad zittten, wil je een vliegtuig op jouw pad tegen komen. De formele CTR's met een straal van 18 km, zijn wellicht nuttig voor bemande luchtvaart maar is zwaar overkill wanneer er volgens de mini-drones regels gevlogen wordt. Een no-drone-zone met een straal van 3 KM rondom een gecontroleerde luchthaven lijkt ruimschoots afdoende. Toch?

 
  • Leuk
Waarderingen: Marlijn Franken en JH54
Ja, dat is het ook. Alleen is het paradigma van waaruit de reguliere luchtvaart redeneert is mijlenver verwijderd van het paradigma waarin veel dronevliegers leven. Eerstgenoemden behouden graag hun monopolie op het luchtruim, terwijl de dronevliegers liever zouden zien dat de huidige CTRs en no-fly zones een stuk kleiner zouden worden. Je zou hooguit kunnen stellen dat je graag wat bufferruimte zou willen aanhouden i.v.m. de kans op een fly-away, maar ook dat risico wordt snel steeds minder groot. uiteindelijk ontkomen we niet aan een nieuwe luchtruimindeling met veel meer lagen, een beetje zoals Amazon ooit voorstelde. Maar er zal nog heel wat water door de stuw bij Grave stromen voordat het zover is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marlijn Franken
Precies dat. Het is een beetje "bij gebrek aan". Het is natuurlijk belachelijk veel werk om een sluitend stuk wetgeving te introduceren, terwijl de introductie van nieuwe technologie (in dit geval drones, maar eenzelfde verhaal kun je bijvoorbeeld ophangen voor IoT) steeds sneller en sneller gaat.
Bij gebrek aan wetgeving is de eerste fase dan iets te pakken wat je al hebt: luchtvaartwetgeving. Fase twee is dan aanvulling/wijziging daarvan, daar waar het onpraktisch wordt. Ik denk alleen dat fase twee dusdanig lang op zich laat wachten dat er dan al EU wetgeving aan de lidstaten opgelegd is geworden.
Dus is het voor drone belangenbehartigers zaak om aansluiting en inspraak bij EASA te verkrijgen om dit soort beperkingen om te vormen tot iets praktisch dat toch veilig is.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Vlak bij mijn huis ligt een geweldig mooi stuk land, waar ik fantastisch zou kunnen vliegen. Helaas ligt dit gebied binnen de CTR van Rotterdam. Ik heb er nog nooit een vliegtuig zien overvliegen. De verleiding is dan ook enorm. Ik heb mezelf echter beloofd me aan de regels te houden en doe dat dus ook. Ik ben het dan ook roerend eens met voorgaande posters.
 
In het verleden zal er niet veel weerstand zijn geweest om in de luchtvaart extra ruime marges in te stellen. Of de grenzen werkelijk zo ver gelegd moest worden doet dan nauwelijks terzake. Alles onder het mom van veiligheid.
Als er eenmaal wetgeving bestaat is het moeilijk om die te wijzigen. Wie durft een beslissing te nemen als het ooit is ingesteld voor veiligheid.

Eenzelfde absurde situatie als bij die grootte van CTR's vind je bijvoorbeeld ook bij laagvliegroutes.
Bij mij in de buurt (West Brabant) liggen 2 routes om bij Woensdrecht te komen. Hoe verantwoord is het om "laag te vliegen" over die route als het daaronder al maar voller komt met Windturbines met een tiphoogte die al richting de 200 meter gaat.
Een lampje op de windmolen is voldoende. Alsof het verantwoord is dat daar vliegtuigen tussendoor vliegen terwijl je daar met ROC-Light je drone onder de 40 meter moet houden.

Overigens gaat 1 laagvlieg-route ook over het Natura 2000 gebied Hollands Diep. Verstoring van de natuur? Een drone zou daar niet meer mogen komen omdat het op iets kan lijken wat juist in de natuur voorkomt...
Om maar aan te geven hoe absurd wetgeving kan zijn.
Men zal eerder aanpassingen doen voor enkele grote commerciële partijen (bijv. energiemaatschappijen) dan vele kleine "drone-ondernemers".