Bij neerstorting Phantom 3 Advanced

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

VikingRider 01

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
343
Waarderingsscore
116
Punten
43
Leeftijd
73
's Morgens vroeg even lekker video's maken van de koude ochtend. Klein stukje lopen naar de plaats waar ik wilde starten. De batterij gaf alarm dat de temperatuur 15 graden was, maar startte wel op. Even later alarm dat de batterij temperatuur 8 graden was en het energiesysteem zou kunnen uitvallen. Gelukkig op tijd kunnen landen en naar huis gegaan.
Het zat mij niet lekker dat bij deze weersomstandigheden vliegen niet mogelijk zou zijn en op diverse fora op zoek gegaan naar gelijke problemen. En ja hoor, daar was de oplossing uit Noorwegen (meg ganske Norge)
De Phantom wil liefst een batterij met een temperatuur van minimaal 25 graden. Bij stevige koude én stevige wind (hoge shill factor) kan de Phantom niet genoeg warmte leveren op de batterij op minimaal 25 graden te houden. Dus een batterij in de tas koelt te veel af en in de binnenzak bewaren geeft niet genoeg zekerheid.
Deze Noorse Phantom 3 piloot gebruikt de batterij verwarmer En warmt de batterijen voor.
31073188350_24e470103f_b.jpg

Hiermee kan ik weer lekker vliegen en kan het een ieder aanraden een batterij verwarmer aan te schaffen . De prijs die betaalde was € 19,00.
 
Laatst bewerkt:
Temperatuur is inderdaad een zeer belangrijke factor die nogal eens over het hoofd wordt gezien; de meeste vliegers kijken meestal alleen naar (hevige) wind en neerslag tijdens de vluchtvoorbereiding.

Het is algemeen bekend dat LiPo accu's aanzienlijk minder lang meegaan in koude temperaturen, afhankelijk van de temperatuur kan dit zo maar eens een vermindering van 50% van de vliegtijd betekenen! Het is dan ook niet voor niets dat DJI voor zowel het toestel, de camera en remote controller een Operating Temperature van 0 - 40 graden (Celsius) opgeeft, voor de batterij ligt deze range tussen de -10 en 40 graden (Celsius). Let wel, dit betreffen de waardes voor jouw Phantom 4 Advanced, voor andere typen DJI drones wijken deze waarden soms (minimaal) af.

Een Battery Heater is inderdaad een mogelijkheid om de accu voorafgaand aan je vlucht beter op temperatuur te krijgen. De heater gebruikt echter weer wel de lading uit je accu om de opwarming te genereren. Enerzijds kun je dus langer vliegen omdat je accu beter op temperatuur (en dus efficienter) is, anderzijds verkort je je vliegtijd omdat er al wat energie uit is geslurpt door de heater zelf. Heb je enig idee hoeveel procent van je acculading 'verdwenen' was door de heater?

Voor m'n Inspire vluchten in lage temperaturen gebruik ik zelf overigens geen heater, maar zogenoemde isolatie stickers. Deze zijn (zo ver ik weet) niet beschikbaar voor de Phantom batterijen, of in ieder geval niet vanuit DJI zelf. Of ze daadwerkelijk een verschil maken durf ik niet te zeggen, daarvoor zou ik idealiter een keer wat meer vluchten in vergelijkbare omstandigheden moeten maken met en zonder stickers. Tevens maak ik er een gewoonte van om de accu alvast in het toestel te stoppen en aan te zetten, om deze vervolgens enkele minuten m'n auto te zetten zodat de accu alvast een beetje kan opwarmen.

Ook wanneer ik het toestel uit m'n auto haal merk ik echter op dat de temperatuur daalt, in Idle mode warmt de accu zich klaarblijkelijk minder snel op dan dat de omgevingstemperatuur de interne accu doet afnemen. Idem geldt wanneer ik het toestel laat hoveren, alhoewel de accu dan harder moet werken en logischerwijs al meer hitte produceert, en de temperatuursdaling zodoende langzamer gaat. Echter, wanneer ik het toestel 1 a 2 minuten flink op z'n figuurlijke 'staart' trap door op een klein gebied snel verticaal en zijwaarts te accelereren schiet de temperatuur al snel omhoog en boven de gewenste 25 graden uit.
 
Thxs Bob, ik hoop dat wij veel leed voor de medepiloten hebben kunnen voorkomen.
 
Ik heb probleemloos gevlogen in -20 graden. Je moet er gewoon voor zorgen dat de accu's niet te koud zijn (bijvoorbeeld in je jas houden). Na enkele minuten vliegen warmen de batterijen vanzelf op door de eigen warmte en de warmte van het toestel. Helemaal anders zit het met extra batterijen die je bovenop een drone "plakt". Die worden door de wind steeds kouder. Recent heb ik zo'n batterij ingepakt in het materiaal dat gebruikt wordt bij ongevallen waar iemand onderkoeld is.
 
@fredz
Bij mijn Xiro Xplorer zit de accu inderdaad onbeschermd onder de drone. Volgens de specs zou hij in een omgevingstemperatuur tot -10 graden moeten werken, maar ik durf het toch niet aan zo rond het vriespunt.
Bedoel je met dat materiaal zo'n deken van goudkleurige folie?
 
Klopt dat bedoel ik.
Ik zou het gewoon proberen hoor, je drone zal niet neerstorten als het te koud is. Laat hem even wat "hoveren" als je zeker wil zijn...
 
Dat is wel een goede tip om de accu eerst even warm te hoveren, thanks.